Holowanie automatu – jak nie zepsuć samochodu?

Samochody z automatyczną skrzynią biegów są coraz częściej wybierane przez Polaków. Wraz z wygodą obsługi wiąże się z nimi nieco odmienna eksploatacja, np. dotycząca holowania. Jak nie zepsuć auta z „automatem”?
Holowanie automatu – na czym polega problem?
Holowanie samochodu, choć na szczęście nie ma miejsca zbyt często, jest jedną z trudniejszych czynności dla wielu kierowców. Zazwyczaj decydujemy się na nie, gdy nasz samochód zawodzi (np. problemy z komputerem, rozrusznikiem, zapłonem, skrzynią biegów), lub skończyło nam się paliwo i z jakichś powodów nie możemy go dostarczyć w inny sposób. W „tradycyjnej” skrzyni, czyli tej manualnej sytuacja przedstawia się relatywnie łatwo – ustawiamy drążek skrzyni biegów w pozycji N, łączymy oba pojazdy linką holowniczą i możemy rozpocząć – pamiętając o utrzymywaniu odpowiedniej odległości, a także nie poruszając się zbyt szybko, z uwagi na niewielką odległość od holującego samochodu.
Podpis: Samochód holowany przez pomoc drogową
Jak wygląda sytuacja, kiedy samochód, który zamierzamy holować, wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów? Tu sprawa wygląda znacznie trudniej. Nieodpowiednie holowanie samochodu z „automatem” może skończyć się uszkodzeniem tego skomplikowanego i drogiego elementu. Podczas holowania na elementy wykonawcze skrzyni biegów przenoszony jest napęd od kół sprzężonych ze skrzynią – nawet jeśli jest ona w pozycji „neutralnej” Z tego względu wielu producentów samochodów odradza holowania samochodów z tą skrzynią, a wśród użytkowników utarło się twierdzenie, ze zdecydowanie nie wolno tego robić. Prawda, jak zazwyczaj… leży po środku – zazwyczaj automaty holować można, choć nie wszystkie i nie zawsze. Jak się do tego zabrać, gdy samochód znajomego lub nasz własny odmówił posłuszeństwa?
Po pierwsze – powód unieruchomienia
Jak już omówiliśmy we wstępie najczęstsze powody skłaniające nas do holowania samochodu to brak paliwa, rozładowany akumulator, zacinający się rozrusznik, czy problemy z elektroniką. W takich przypadkach najczęściej można będzie holować samochód z automatem. Jeśli jednak powodem unieruchomienia pojazdu jest właśnie problem ze skrzynią lub zauważyliśmy wyciekający olej przekładniowy, to w żadnym wypadku nie można holować samochodu w „tradycyjny” sposób, grozi to bowiem całkowitym uszkodzeniem skrzyni, która zostałaby zmuszona do pracy bez żadnego smarowania i chłodzenia. W takiej sytuacji warto zdecydować się na transport auta na lawecie lub holowanie go przy wykorzystaniu specjalnego holu, tzw. motyla holowniczego, w który wyposażone są niektóre samochody pomocy drogowej. Podnosi on oś napędową samochodu, przez co skrzynia biegów nie musi pracować podczas holowania. Obie metody z pewnością podnoszą koszta, jednak wydamy i tak nieporównywalnie mniej, niż na późniejszą regenerację zatartej skrzyni.
Po drugie – odpowiednie przygotowanie
Zazwyczaj, kiedy nasz samochód zostaje unieruchomiony, mamy ochotę szybko zabrać się za rozwiązanie problemu – w tym wypadku podpiąć hol i rozpocząć holowanie. Niestety, takie działanie może zakończyć żywot naszej skrzyni. Dlaczego? Ponieważ, jak już zaznaczyliśmy wcześniej, w skrzyni automatycznej koła nigdy nie są fizycznie odłączone od skrzyni, co zmusza ją do pracy. Pracy bez odpowiedniego smarowania i chłodzenia. Dlatego tak ważne jest zapoznanie się z instrukcjami producenta i sprawdzenie, jakie są dopuszczone przez niego parametry holowania – na jaki maksymalnie dystans i z jaką prędkością. Niektórzy dopuszczają prędkość do 50 km/h i odległość do 50 km, inni znacznie mniej. U kilku producentów spotyka się mechanizmy wyposażone w specjalny tryb holowania, a w niektórych samochodach terenowych można ustawić dźwignię od napędów w pozycję neutralną, co pozwoli na zupełne odłączenie skrzyni od kół – w rezultacie można holować taki pojazd bez ograniczeń. Nie warto zatem zbytnio się spieszyć i poznać zalecenia producenta.
Istotnym elementem przygotowania samochodu jest sprawdzenie poziomu oleju – zarówno w skrzyni, jak i w silniku. Jakiekolwiek braki powinny odwieźć nas od zamiaru holowania pojazdu. Warto ocenić stan linki holowniczej, upewnić się co do sprawności oświetlenia i posiadania trójkąta ostrzegawczego.
Holowanie automatu – krok po kroku
Ważne jest ustawienie skrzyni w odpowiedniej pozycji – N
Po upewnieniu się co do instrukcji danych przez producenta możemy przystąpić do samego holowania. W tym celu należy:
- Bezpiecznie podpiąć linkę holowniczą do obu samochodów,
- Ustawić drążek zmiany biegów w pozycji N,
- Uruchomić silnik (jest to niezbędne, by skrzynia miała jakiekolwiek smarowanie), jeśli się nie udaje, to możemy holować z bardzo niską prędkością (np. do 30 km/h), robiąc często przerwy,
- Włączyć światła mijania (nie awaryjne!),
- Ze skupieniem śledzić poczynania holującego samochodu, również sygnalizując (kierunkowskazami) wykonywane manewry.
Warto pamiętać również o ograniczeniach prędkości, wynikających z przepisów – w terenie zabudowanym taki zestaw nie może poruszać się szybciej, niż z prędkością 30 km/h, a poza nim z prędkością 60 km/h. Nie wolno holować na autostradach, chyba że wykonuje to pomoc drogowa i to tylko do pierwszego zjazdu.
Podstawowe zasady holowania samochodu
Holując samochód z automatyczną skrzynią biegów, warto pamiętać również o podstawowych zasadach dotyczących holowania, niezależnie od rodzaju napędu. Najważniejsze z nich, to:
- linka holownicza o odpowiedniej długości – między 4, a 6 metrów,
- trójkąt ostrzegawczy umieszczony z tyłu holowanego pojazdu,
- holowanie samochodu w sposób zapewniający ciągłe napięcie linki,
- dopuszczalna prędkość podczas holowania to 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h poza terenem zabudowanym,
- oba pojazdy powinny mieć włączone światła (pierwszy mijania, drugi pozycyjne), nie wolno używać świateł awaryjnych,
- holowanie powinno odbywać się przy włączonym silniku, by zapewnić smarowanie silnika i skrzyni.
Holowanie automatu – podsumowanie
Automatyczne skrzynie to bardzo delikatne i skomplikowane mechanizmy
Jak zatem nietrudno zauważyć w wielu przypadkach możliwe jest holowanie samochodu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów – choć nie zawsze jest to zalecane i łatwe. Warto ściśle przestrzegać instrukcji podawanych przez producenta i dość często robić przerwy, ponieważ skrzynia holowanego samochodu jest pozostawiona bez smarowania i chłodzenia, co dość szybko może doprowadzić do jej uszkodzenia. Najlepszym i najbezpieczniejszym dla skrzyni rozwiązaniem jest skorzystanie z usług pomocy drogowej, wyposażonej w lawetę, lub specjalny tzw. hol motylowy. W naszej ofercie znajdziesz kompleksowe rozwiązania w razie awarii swojego samochodu – zarówno profesjonalne holowanie, jak i regenerację uszkodzonych jednostek. Zachęcamy cię do analizy naszej oferty – gwarantujemy najwyższą jakość i profesjonalne podejście, niezależnie od rodzaju usterki.