Holowanie na lince – jak zrobić to skutecznie i bezpiecznie?

Awaria samochodu z pewnością przytrafiła się każdemu kierowcy z wieloletnim doświadczeniem. Większość osób, które od dłuższego czasu posiadają uprawnienia do prowadzenia pojazdu, była holowana lub sama holowała inny uszkodzony pojazd. Na pozór, czynność ta wydaje się prosta, w praktyce jednak, rzadko kiedy obserwowane na ulicach holowanie na lince jest przeprowadzane zgodnie z przepisami.
Czym jest holowanie na lince?
Holowanie na lince to podstawowy sposób na przetransportowanie uszkodzonego samochodu, przy pomocy drugiego za pośrednictwem tzw. połączenia giętkiego, a więc potocznie określanej linki. Występuje tu relacja holujący-holowany, w której nadrzędną rolę odgrywa ten pierwszy, obarczoną główną odpowiedzialnością za zachowanie na drodze. Z holowaniem spotkał się niemal każdy. Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę, że ta z pozoru prosta czynność, obłożona jest wieloma przepisami prawa, z których osoby biorące udział w tym procesie, nie zawsze zdają sobie sprawę. Kodeks drogowy dokładnie określa wiele czynników, które muszą zostać spełnione lub zapewnione, by proces holowania przebiegał poprawnie, bezpiecznie i zgodnie z literą prawa. Przepisy kodyfikują zarówno prędkość, sposób oznakowania, zachowanego odstępu, jak i miejsca, w których można tego procesu dokonywać.
Podstawowe uwarunkowania prawne
Dla wielu wydaje się to oczywiste, ale są kierowcy, którzy nie do końca zdają sobie sprawę nawet z podstawowych wymogów kodeksu drogowego, które dotyczą procesu holowania na lince. Podstawowym uwarunkowaniem prawnym jest konieczność dysponowania uprawnieniami do prowadzenia pojazdów kategorii B, nie tylko przez kierowcę holującego, a więc prowadzącego samochód główny, który mówiąc kolokwialnie ciągnie drugie auto, ale również przez osobę, która zasiada za kierownicą samochodu holowanego. Oczywiście, ten sam przepis dotyczy trzeźwości. Choć dla zdecydowanej większości kierowców przepis ten jest oczywisty, niestety nie wszyscy kierowcy zdają sobie z niego sprawę. To, co wyróżnia hol giętki, a więc ten dokonywany przy pomocy linki, od sztywnego, czyli wykorzystującego dyszel, to konieczność posiadania sprawnego układu hamulcowego w obydwu pojazdach, zarówno holującym, jak i też w holowanym. Ten zapis wydaje się oczywisty, ze względu na fakt, że giętki hol nie zatrzyma pojazdu holowanego, zatem brak hamulców w drugim pojeździe zapewne szybko skończyłby się wjechaniem w tył auta holującego.
Jak holować auto na lince?
Podstawowym przepisem, jaki należy spełnić podczas holowania pojazdu na lince, by zapewnić bezpieczeństwo połączenia, jest odpowiedni odstęp między pojazdami. Zgodnie z zapisami kodeksu powinna to być odległość mieszcząca się w przedziale między czterema, a sześcioma metrami. Linka używana do połączenia pojazdów podczas holowania powinna mieć ściśle określony wygląd, co bardzo często jest bagatelizowane przez kierowców i staje się przyczyną niepotrzebnych mandatów. Powinno ona bowiem być oznakowana naprzemiennymi pasami w kolorach bieli i czerwieni lub posiadać chorągiewkę przymocowaną w połowie holu o kolorze czerwonym lub żółtym. Przepis ten jest niezwykle ważny. Zwolnionymi z niego są jedynie kierowcy sił wojskowych prowadzących takie pojazdy. Pamiętaj! Spuść hamulec ręczny w pojeździe holowanym, inaczej nie ruszysz, a linka może ulec zerwaniu.
Przepisy dotyczące holowania
Kodeks drogowy określa również prędkości z jakimi mogą poruszać się pojazdy połączone holem. Ciążą na nich zupełnie inne ograniczenia, jak w przypadku zwykłego ruchu drogowego, o czym też nie zawsze kierowcy pamiętają. Dla ruchu w terenie zabudowanym maksymalna dozwolona prędkość z jaką może poruszać się pojazd holujący to zaledwie 30 km/h, poza obszarem zabudowanym zaś 60 km/h. Zapisu tego przepisu należy przestrzegać bezwzględnie. Odpowiednie dostosowanie prędkości gwarantuje bezpieczeństwo zarówno podczas wchodzenia w zakręty, jak i wynikające z możliwości szybkiej reakcji i zatrzymania obydwu pojazdów. Pojazd holujący zobowiązany jest do jazdy z włączonymi światłami mijania, nawet w sytuacja pełnej widoczności. W praktyce oznacza to, że światła do jazdy dziennej, które są wystarczającymi podczas dostatecznej widoczności w samodzielnym ruchu, nie wystarczą w przypadku holowania. Niezwykle ważnym aspektem jest odpowiednie oznakowanie pojazdu holowanego, z czym zazwyczaj kierowcy mają problem. Najczęściej popełnianym błędem jest włączanie świateł awaryjnych w pojeździe holowanym. Jest to zabronione przepisami kodeksu drogowego, ze względu na fakt wprowadzania dodatkowego zamieszania i utrudniania sytuacji drogowej, którą proces holowania i tak dostatecznie zaburza. Światła awaryjne włącza się jedynie podczas postoju uszkodzonego pojazdu, dodajmy postoju nie spowodowanego warunkami ruchu ulicznego. Nigdy nie włączaj świateł awaryjnych podczas jazdy w pojeździe holowanym! Auto uszkodzone należy oznakować w inny sposób. Z tylu pojazdu, z lewej strony należy umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy. W okresie zaś niedostatecznej widoczności, np. podczas zmroku, należy dodatkowo włączyć światła postojowe. W zastępstwie odblaskowego trójkąta ostrzegawczego, kodeks drogowy dopuszcza możliwość wysyłania przez auto holowane żółtych sygnałów, nie należy ich jednak mylić ze wspomnianymi światłami awaryjnymi. Ustawodawca ma tu na myśli np. tzw. koguta, którego używają służby drogowe. Trójkąt należy jednak do przedmiotów podstawowego i obligatoryjnego wyposażenia auta, toteż powinien znajdować się w każdym samochodzie. Z jego obecnością nie powinno być zatem kłopotów.
Holowanie, a typy dróg
Kodeks przewiduje również rozróżnienie dróg, na których proces holowania jest dopuszczony. Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że samodzielne holowanie dozwolone jest po drogach ekspresowych. Pamiętaj jednak, żeby zachować szczególną ostrożność, kiedy będziesz holował pojazd po tego typu drodze. Pamiętaj również o ograniczeniach prędkości dla pojazdu holującego, które w przypadku drogi ekspresowej ma taką samą wartość. Kategorycznie zabronione jest samodzielne holowanie po drogach typu autostrada. Nigdy nie wjeżdżaj na autostradę z pojazdem holowanym!
Czego nie wolno podczas holowania?
Kodeks dokładnie określa przepisy dotyczące holowania. Powyżej zostały przedstawione wszystkie wymogi, jakie dotyczą pojazdów i kierowców podczas używania holu giętkiego. Kodeks zawiera również kilka istotnych zakazów, które wpływają na podstawowe bezpieczeństwo uczestników ruchu. Przede wszystkim zabrania się holowania auta, w którym występuje niesprawność układu kierowniczego lub hamowania. Jeżeli w samochodzie holowanym układ kierowania uzależniony jest od pracy silnika, pojazd nie może być holowany jeżeli silnik ten jest niesprawny. Zabronione jest holowanie więcej niż jednego pojazdu, a także samochodu wyposażonego w przyczepę.
Podsumowanie
Holowanie to zatem proces, który jest ściśle określony wieloma przepisami kodeksu drogowego. Ich przestrzeganie przyczynia się do redukowania utrudnienia i zamieszania drogowego, jakie holowanie wprowadza, a także zapewnia bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu.