Co powinieneś wiedzieć o filtrze kabinowym?

Profesjonalna pomoc drogowa i tanie holowanie

Co powinieneś wiedzieć o filtrze kabinowym?

Marzec 12, 2019 Blog 0

Filtry kabinowe ściśle odpowiadają za przyjemne ciepło w samochodzie oraz stan powietrza, którym oddychają podróżujący. Warto zatem poznać filtry kabinowe, ich rodzaje i sposób działania.

Co to jest filtr kabinowy?

Wiele osób myśli, że istnieje kilka filtrów kabinowych montowanych w samochodach. Filtry kabinowe są bowiem nazywane również przeciwpyłowymi, pyłkowymi, klimatyzacji oraz nawiewu. Montowane w układzie klimatyzacji odpowiadają przede wszystkim za jakość powietrza w kabinie. Zatrzymując kurz, drobiny asfaltu, pyłki, sadze i grzyby, zwiększają bowiem komfort jazdy kierowcy i pasażerów, niezależnie w jakim otoczeniu właśnie przebywa samochód.

Nie można zatem lekceważyć czystości filtra, ponieważ to na filtrze kabinowym ciąży jakość końcowego odbioru działania klimatyzacji samochodowej. Tymczasem zabrudzenie filtra nawiewu wywołuje parowanie szyb oraz powstawanie nieprzyjemnego zapachu w kabinie. Ponadto zapchany filtr pyłkowy może wywoływać alergie wziewne, ataki astmy i złe samopoczucie. O tym napiszemy jednak potem.

Lubisz korzystać z klimatyzacji? Zadbaj o poprawne działanie filtru kabinowego.

Czy filtr kabinowy to filtr powietrza?

Na dobrą sprawę każdy filtr kabinowy jest filtrem powietrza, ale nie każdy filtr powietrza jest filtrem kabinowym, choć oba rodzaje filtrów oczyszczają powietrze.

Filtry powietrza przygotowane są jednak z tworzyw sztucznych takich jak poliester, natomiast filtry montowane w kabinach to zazwyczaj modele z bibuły filtracyjnej lub węgla aktywnego.

Ponadto filtry kabinowe i powietrza różnią się wielkością powierzchni aktywnie pracującej. Filtry kabinowe mają większą powierzchnię absorbującą oraz umożliwia wyławianie mniejszych pyłów i innych zanieczyszczeń. Filtry powietrza są typowo technicznymi elementami.

Poza tym filtry powietrza są mniej trwałe i muszą być częściej wymieniane.

Który filtr jest lepszy?

Jak wspomnieliśmy wyżej, mamy filtry papierowe oraz z węglem aktywnym. Różnica między tymi filtrami polega głównie na tym, że filtr z aktywnym węglem ma dodatkową warstwę, która oczyszcza powietrze również z gazów i nie dopuszcza do przenikania do wnętrza samochodu chociażby spalin.

Wymianę filtra kabinowego najlepiej zlecić profesjonalnemu mechanikowi.

Tradycyjny filtr kabinowy

Papierowy filtr kabinowy składa się z trzech warstw, które działając razem, pozwalają na skuteczne oczyszczanie powietrza.

Filtr pyłkowy składa się z:

  • Warstwy zatrzymującej drobiny kurzu i pyłu
  • Warstwy wychwytującej bakterie i grzyby
  • Warstwy stabilizacyjnej

Przy czym, mimo rozbudowanych warstw, filtry kabinowe, zwykłe, nie oczyszczają powietrza np. ze spalin.

Węglowy filtr kabinowy

Filtry kabinowe, węglowe, oprócz warstw, które widać w filtrach zwykłych, mają również dodatkową warstwę filtrującą powietrze np. z trujących gazów. Węgiel aktywny w czwartej warstwie posiada bowiem wyjątkowe właściwości filtracyjne.

Powinien być więc stosowany głównie w samochodach pokonujących znaczne trasy lub poruszających się w zatłoczonych miastach.

Jak można przypuszczać, filtry węglowe są nieco droższe, ale nie radzimy w tym temacie oszczędzać. Tutaj wyższa cena faktycznie idzie w parze ze znacznie lepszym działaniem produktu.

Dlaczego filtry są takie ważne?

Filtry przeciwpyłkowe oprócz „uzdatniania” powietrza, wpływają również na komfort podróżowania samochodem.

Niesprawny filtr kabinowy, to źle działająca klimatyzacja. A bez niej jazda autem w upalne dni może być bardzo nieprzyjemna.

Brudny filtr kabinowy powoduje:

  • Parowanie szyb

Ponieważ oblepiony filtr kabinowy niewiele przepuszcza, uniemożliwia również dobrą wymianę powietrza z zewnątrz. Powoduje to krążenie powietrza wewnętrznego, w którym utrzymujące się zawilgocenie w końcu osadza się na szybach.

  • Zmniejszoną moc pracy nawiewu

Zabrudzony filtr utrudnia pracę dmuchawy tłoczącej powietrze do kabiny. Dzięki temu strumień powietrza jest niski, niewyczuwalny, niewystarczający dla schłodzenia czy przewietrzenia kabiny.

  • Powstawanie nieprzyjemnego zapachu w samochodzie

Zapach „piwniczny” jest najczęściej i najszybciej wyczuwalnym efektem źle działających filtrów kabinowych.

Warto więc wiedzieć, że filtr kabinowy wymieniać trzeba! Należy robić to przynajmniej raz w roku, po przejechaniu 18-20 tys. km i za każdym razem, kiedy obserwujemy któryś z symptomów zapchanego filtra. Wiadomo też, że im samochód jeździ w trudniejszych warunkach, tym filtr powinien być wymieniany częściej.
Chcesz wymienić filtr kabinowy? Zapraszamy do kontaktu z naszym warsztatem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *