Jak prawidłowo oznaczyć ładunek? Ile może wystawać poza obrys pojazdu?

Profesjonalna pomoc drogowa i tanie holowanie

Jak prawidłowo oznaczyć ładunek? Ile może wystawać poza obrys pojazdu?

7 stycznia, 2020 Blog 0
auto ciężarowe z naczepą na drodze

Kwestie transportowe ładunków reguluje precyzyjnie artykuł 61. ustawy o Ruchu Drogowym. Z niego dowiemy się jak oznakować ładunki wystające poza gabaryty pojazdu oraz ile może wystawać ładunek, aby nasza jazda była bezpieczna dla innych użytkowników drogi. Niestety jadąc drogą publiczną bardzo często można spotkać pojazdy, w których ładunki wystają poza granice samochodu i nie są w żaden sposób oznakowane, albo wiszą na nich różne części garderoby.

Kiedy trzeba oznakować ładunek?

Nie zawsze istnieje konieczność odpowiedniego oznakowania ładunku. Wyznacznikiem są tutaj głównie gabaryty ładunku. Dlatego trzeba koniecznie oznakować ładunek wtedy, kiedy:

  • Gdy ładunek wystaje poza przedni lub boczny obrys pojazdu.
  • Gdy ładunek wystaje poza tylny obrys  pojazdu na więcej niż pół metra.

Nie ma żadnego zakazu dotyczącego oznakowania ładunków, które wystają na mniej niż pół metra. Jeżeli kierowca postanawia oznakować taki ładunek z obawy o bezpieczeństwo, może jak najbardziej to zrobić. Taka postawa może zostać doceniona przez innych użytkowników drogi, to ważne aby myśleć o wzajemnym bezpieczeństwie.

Przód pojazdu – wystające ładunki

Prawidłowe umieszczenie ładunku zazwyczaj wiąże się ze spełnianiem konkretnych wytycznych. Tak jest i w tym przypadku. Ładunki wystające z przodu pojazdu muszą być tak umieszczone aby równolegle spełniały dwa warunki:

  1. Nie mogą wystawać na więcej niż pół metra od przedniej płaszczyzny samochodu.
  2. Nie mogą być umieszczone dalej niż półtora metra od kierowcy.

Tył pojazdu – jak umieścić ładunek?

Należy zachować szczególną ostrożność umieszczając ładunki wystające z tyłu pojazdu. Aby zrobić to poprawnie należy mieć na uwadze bezpieczeństwo innych użytkowników drogi. Dlatego ładunek umieszczony z tyłu pojazdu nie może wystawać na więcej niż dwa metry poza obrys pojazdu lub zespołu pojazdów (przyczepa kłonicowa).

 

Osobne wytyczne obowiązują w przypadku wystawania ładunków z przyczepy. I tak regulacje dotyczące wystawania ładunków z przyczepy kłonicowej mówią o tym, że przy przyczepie kłonicowej odległość liczy się od osi przyczepy. Również w tym przypadku znaleźć można także wyjątki. W związku z tym innym regulacjom podlega drewno,  które może wystawać nawet do pięciu metrów poza obrys pojazdu.

Boki pojazdu – jak umieścić ładunek?

Przepisy są jeszcze bardziej restrykcyjne jeśli chodzi o przewożenie ładunków wystających z boku pojazdu. Aby ładunek był prawidłowo umieszczony musi równolegle spełniać dwa warunki: 

  1. Nie może wystawać na więcej niż po 23 cm z każdej strony pojazdu.
  2. Łącznie pojazd razem z ładunkami nie może mieć większej szerokości niż dwa 2,55 m. Dla pojazdów, które bez ładunków mają szerokość 2,55 m ta granica wynosi 3 m.

auto ciężarowe z naczepą

Oznakowanie ładunków

Oznakowanie ładunków różni się w zależności od miejsca, w którym wystaje ładunek. Nie można traktować tak samo ładunku wystającego z boku, i z przodu pojazdu. Rozróżnienia mogą wydawać się drobne, ale mają znaczenie z punktu widzenia obowiązujących przepisów.

Przód pojazdu – jak oznakować ładunek?

Ładunek wystający z przodu pojazdu należy oznakować w następujący sposób:

  • Pomarańczową chorągiewką o minimalnym rozmiarze 50×50 cm. Przy czym, rozmiar jest tutaj tylko wartością sugerowaną.
  • Dwoma białymi pasami i dwoma czerwonymi pasami z boku pojazdu. W przypadku złej widoczności trzeba umieścić światło białe tak, aby znajdowało się na najbardziej wystającej z przodu części ładunku. 

Tył pojazdu – jak oznakować ładunek?

Jeżeli ładunek wystaje z tyłu pojazdu, wówczas należy oznaczyć go biało-czerwonymi pasami. Umieszcza się je: na tarczy, bryłę geometrycznej albo wymalowuje się je bezpośrednio na ładunku. Muszą to być przynajmniej po dwa pasy każdego koloru. Oznakowanie umieszcza się w miejscu, w którym kończy się ładunek. Jeśli widoczność jest niedostateczna umieszcza się dodatkowo czerwone światło oraz czerwony odblask, przy najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku. Przy przewożeniu długiego drewna dopuszcza się oznaczenie w postaci pomarańczowej chorągiewki lub tarczy, umieszczone zamiast pasów na końcu ładunku.

W przypadku gdy przewóz ładunku dotyczy samochodu osobowego dopuszcza się chorągiewkę barwy czerwonej o minimalnej wielkości 50x50cm. Ten wyjątek dotyczy także ładunku wystającego z przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy.

Boki pojazdu – jak oznaczyć ładunek?

Aby oznaczyć ładunek wystający z boku pojazdu należy użyć pomarańczowej chorągiewki o wymiarach 50×50 cm. Trzeba umocować ją do najbardziej wystającej krawędzi ładunku. W przypadku niedostatecznej widoczności należy umieścić dodatkowo białe światło skierowane na przód pojazdu oraz czerwone światło odblaskowe skierowane do tyłu. Świateł nie można umieszczać w większej odległości niż czterdzieści centymetrów od najbardziej wystającej krawędzi ładunku. 

Jeśli długość wystającego ładunku mierzona wzdłuż pojazdu przekracza trzy metry, wtedy należy powtórzyć oznakowanie umieszczając je z przodu oraz z tyłu ładunku.

transport pudeł

Czy trzeba kupować te wszystkie oznaczenia chcąc jednorazowo przewieźć ładunek?

Nie. Zamiast tego można skorzystać z usług naszej firmy transportowej. Proponujemy optymalne i wygodne rozwiązanie. Bierzemy na siebie kwestie transportu i odpowiedniego oznakowania pojazdów. Zajmujemy się transportem ładunków różnego typu, dużego i małego kalibru. Nasza firma posiada holowniki. Oferujemy transport samochodów i ładunków nietypowych.

Korzystając z usług naszej firmy w całości ściągasz z siebie obowiązek prawidłowego umieszczenia ładunku, a także oznakowania go zgodnie z prawem. Wszystkim się zajmiemy i dowieziemy ładunek bezpiecznie na wyznaczone miejsce. Cieszymy się wysokim zaufaniem klientów, czego dowodem są liczne pozytywne opinie. Do potrzeb każdego klienta podchodzimy poważnie i indywidualnie. Jesteśmy elastyczni i poszukujemy rozwiązań tam, gdzie inni zrezygnowali z tematu. Chętnie zdejmiemy z klienta obowiązek myślenia o przepisach w zakresie transportu oraz oznakowania ładunków.

O czym należy pamiętać przewożąc różne ładunki?

Bezpieczeństwo jest sprawą podstawową. Niepoprawnie umieszczony ładunek lub niepoprawnie oznakowany, może stwarzać sytuację potencjalnego zagrożenia. Czasami dochodzi do tego zła widoczność, podczas której źle oznakowany ładunek może być trudny do zobaczenia. Nie powinna nas w ogóle zrażać restrykcyjność przepisów w tej sprawie, albowiem przestrzeganie ich leży całkowicie w naszym interesie. Zdarza się, że na drodze to właśnie drobiazgi decydują o życiu i zdrowiu ludzi.

Jeżeli natomiast mamy wątpliwości co do odpowiedniej interpretacji przepisów, warto skonsultować się z kimś, kto zajmuje się transportem na co dzień. Rozwiązaniem najwygodniejszym jest skorzystanie z usług firmy transportowej. Nie ma wątpliwości co do tego, że zespół fachowców, którzy na co dzień zajmują się transportem ładunków o różnych gabarytach, będzie w stanie przewieźć ładunek bezpiecznie z zachowaniem wszystkich przepisów i zasad. Nie decydujmy się na półśrodki, takie jak wieszanie różnych części garderoby na ładunku. Zamiast tego podejdźmy do sprawy profesjonalnie i bezpiecznie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *